Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč právě lotosový květ?

Napadlo Vás někdy, proč právě lotos je tak "oslavován" mezi lidmi především buddhistické filosofie?Mně ano...

anonym

Tak si Vám jdu jednou po práci odpočinout ven. Vrátil jsem se vyjímečně brzy a tak jsem mohl vychutnat teplý podzimní den a nabažit se oranžového odpoledního slunce. Sedl jsem si na studnu, která tady stojí kdo ví od kdy a trčí z ní prastaré nefunkční torzo železné pumpy, jenž slouží už akorát vosám, jako občasné hnízdiště, než je nějaký "dobrák" - třeba já vypudí, aby nás neobtěžovaly svou neodbytnou přítomností.
Jen tak sedím, kochám se vším, co se kde mihne a tiše obdivuji všechnu tu rozmanitost života kolem sebe. Zavírám oči a vnímám jen zvuky vznikající ve víru života, který nás ze všech stran obklopuje a kterého jsme všichni nedílnou součástí. Cítím, jak mne postupně prostupuje to kouzelné uvolnění, jakého se člověku dostává těsně před usnutím. Poslouchám všechny ty zvuky a hlavou mi proplouvají nejrůznější možné i nemožné myšlenky a vzpomínky z dob dávno minulých a já je bezděčně nechávám odplout, jako do řeky spadané podzimní listí. A jak tak vše odplouvá, za chvíli není nic, co by moji mysl zaměstnávalo, jen tak jsem a nic víc. Hlavou mi ale probleskne otázka, kterou jsem si několikrát položil, ale nikdy jsem nikde nezaslechl ani nečetl odpověď.
"Proč právě lotosový květ?"
Proč někteří jógíni usedají do pozice lotosového květu?
Proč je Buddha a nejen on, zobrazován v pozici lotosu?
Proč mnoho meditujících lidí usedá do pozice lotosového květu?
Proč právě lotos a ne jiný květ? Na světě je jich přece taková spousta! Jaký to má vlastně význam?
Ono to nejspíš není moc důležité, mně to ovšem zajímá z principu. Nelíbí se mi, když lidé něco dělají a nevědí proč. Nerozumí tomu, proč dodržují ten či onen zvyk, který jim zanechali jejich předkové a jediným důvodem, proč něco dělají je "protože mne to tak babička - maminka - rodiče... kdokoliv naučil".
A tak v jakémsi polosnění nechávám odplout i tuto otázku a mysl nechávám prázdnou. Po chvíli lehce pootevřu oči, když mne cosi zalechtá na tváři a v jakési neurčité vzdálenosti přede mnou stojí muž. Vypadá jako mnich. Má na sobě starý hrubý hnědý plášť a v ruce drží dřevěnou hůl, jako by ji vzal Krakonošovi. Má kulatý obličej, krátké prošedivělé vlasy, usměvavé rty a dívá se na mne šedivýma lehce nazelenalýma očima. Jeho pohled je plný nesmírné pokory, soucitu a porozumění. Současně však jiskří životem a plane moudrostí, která se dá získat jedině prožitkem, nikoliv naučením.
"Proč právě lotos - ptal jsi se?" pověděl mi, aniž by otevřel ústa, aniž by pohnul rty, věděl jsem že ke mně mluví.
Neodpověděl jsem, jen jsem si ho prohlížel a myslel jsem si "Odkud já ho jen znám? My se už musíme od někud přece znát!?" Ale ani za nic jsem si nemohl vzpomenout odkud.
Pořád se mi díval přímo do očí tím svým nesmírně laskavým pohledem, že se to nedá ani nijak popsat.
"Díval jsi se někdy na lotos?" zeptal se mně.
"Díval jsi se kde roste?"
"Přece na jezírku, v rybníce nebo tak - je jako leknín" pomyslel jsem si.
"Lotos je v mnoha ohledech vyjímečný květ. Do celé své krásy a dokonalosti ovšem vyroste jen a jedině na úplně klidné hladině."
"Jedině na - úplně - klidné - hladině" opakoval pomalu a po chvilce pokračoval:
"Stejně tak lidská bytost...
Lidská bytost se do celé své krásy a dokonalosti může rozvinout jen a jedině na úplně klidné hladině - na úplně klidné hladině - své mysli." dopověděl, lehce se pousmál a než jsem stačil tuhle myšlenku vstřebat, místo mnicha už jsem viděl jen rozplývající se stříbrošedou mlhu.
Trochu mě to rozrušilo, plně jsem otevřel oči a bylo tam jen oranžové podzimní slunce, díky němuž jsem téměř nic jiného neviděl.

Napadlo mně: "Od kdy mi sny ve dne odpovídají na otázky?"
Byl to jen sen? Nebo nebyl? Někdy si totiž vážně nejsem jistý.
Hlavně, že znám odpověď na svou otázku, byť možná ne příliš podstatnou... i když - Co je vlastně tím podstatným v tom našem lidském bytí?

Autor: Ivo Beneš | úterý 4.10.2011 21:10 | karma článku: 15,93 | přečteno: 2024x
  • Další články autora

Ivo Beneš

Ayahuasca – moje zkušenost

Do Peru jsem se chystal s několika otázkami a s touhou něco ve svém životě změnit. Slyšel jsem, že Ayahuasca může dát člověku odpověď na jakékoliv otázky a rozhodl jsem se to vyzkoušet.

14.1.2016 v 1:01 | Karma: 23,63 | Přečteno: 2386x | Diskuse| Ostatní

Ivo Beneš

Hrnečku vař! aneb Jak jsem dělal domácí prací gel

Je to už nějaký ten týden za mnou, byl krásný jarní den a já se rozhodl, že vyperu peřiny, povlečení, takové ty převlékací povlaky na matrace a tak zkrátka jak se to v takový krásný téměř letní den dělá. Jenže mi došel prací prášek.

2.7.2014 v 1:13 | Karma: 20,74 | Přečteno: 2139x | Diskuse| Ostatní

Ivo Beneš

Jihočeští studenti, leze Vám demokracie na nervy?

Už měsíc poslouchám zprávy o tom, jak jihočeští studenti protestují různými formami proti účasti KSČM v tamní krajské vládě. Prozatím jsem nepochopil, o co jim vlastně jde. Vysvětlí mi to někdo?

19.12.2012 v 0:06 | Karma: 38,05 | Přečteno: 2774x | Diskuse| Politika

Ivo Beneš

O království krále Dreamaxe

Je to pohádka - není to pohádka, kdo ví?Možná je to tak trochu návod, jak změnit věci a záležitosti, o kterých si myslíme, že je ovlivnit nemůžeme.Čtení si můžete zpříjemnit poslechem této okouzlující melodie, což Vám vřele doporučuji ;-)

23.4.2012 v 0:10 | Karma: 7,64 | Přečteno: 621x | Diskuse| Ostatní

Ivo Beneš

Zákaz drog versus rozvoj civilizace?

Jistě většina zaznamenala nepřehlédnutelný návrh exšéfa OSN, NATO a dalších lídrů světového formátu "Legalizujme všechny drogy!"

3.6.2011 v 0:13 | Karma: 14,80 | Přečteno: 1490x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Volby by v březnu podle Medianu vyhrálo ANO. TOP 09 vypadává, posilují malé strany

24. dubna 2024  6:22,  aktualizováno  6:32

Aktualizujeme Podle nejnovějšího volebního modelu Median by se v březnu do Sněmovny dostalo pět stran a hnutí. V...

Balík pomoci pro Ukrajinu či Izrael schválil Senát USA. Zbývá už jen Bidenův podpis

24. dubna 2024  6:24

Americký Senát schválil balík s pomocí pro Ukrajinu, Izrael či Tchaj-wan v hodnotě 95 miliard...

Soud potrestá brutální útok na dívku, bodnutá do krku skončila v pytli v lese

24. dubna 2024

Krajský soud v Plzni dnes vynese rozsudek nad devatenáctiletým Ukrajincem Viktorem Veselovským,...

Podezřelé nákupy zbraní se mají hlásit už od července, schvaluje vláda

24. dubna 2024  5:25

Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2493x
Co na srdci, to na jazyku ... a proto často raději mlčím.

Seznam rubrik